اثربخشی و ایمنی هیدروکسی کلروکین به عنوان درمان مکمل در بیماران دیابتی نوع ۲ کنترل نشده که از دو داروی خوراکی ضد دیابت استفاده می کردند

ارزیابی ایمنی و اثربخشی هیدروکسی کلروکین به عنوان درمان اضافی در بیماران دیابتی نوع ۲ کنترل نشده که از دو داروی خوراکی ضد دیابت استفاده می کردند. این مطالعه دوسوکور،گروه موازی،کنترل شده با پلاسبو،در ۳۰۴ فرد دیابتی نوع ۲ با کنترل ناکافی با دو داروی ضد دیابت خوراکی(گلیمپراید ۴ میلی گرم و متفورمین ۵۰۰ میلی گرم)به صورت تصادفی به هیدروکسی کلروکین،۲۰۰ میلی گرم،۳۰۰ میلی گرم،۴۰۰ میلی گرم در روز تقسیم شدند.
هیدروکسی کلروکین بر اساس آزمودن وزن بدنی انتخاب شد. نقطه اولیه تغییر هموگلوبین گلیکوزیله شده(HbA1c)نسبت به سطح پایه در هفته ۱۲ بود.نقطه ثانویه تغییر در گلوکز پلاسما ناشتا(FPG)،گلوکز پلاسما پس از صرف غذا(PPG)، وزن بدن و هرگونه واکنش نامطلوب از جمله عدم وجود رویدادهای هیپوگلیسمی نیز بود. به عنوان یک تغییر در درصد افراد مبتلا به A1C کمتر از ۷٪ و بیشتر از ۶.۵٪ پس از ۱۲ هفته درمان در پیگیری ۴۰۰ میلی گرم یک بار در روز یک بار دیگر به ۲۰۰ میلی گرم دو بار در روز(BD)تقسیم شد تا تأثیر آن بر تحمل پذیری بررسی شود. هیدروکسی کلروکین با کاهش قابل توجهی در HbA1c از سطح پایه(۸.۵-۷٪)در ۱۲ هفته(۰.۷۸٪،۰.۹۱٪ و ۱.۲٪)به ترتیب برای هیدروکسی کلروکین ۲۰۰ میلی گرم، ۳۰۰ میلی گرم و ۴۰۰ میلی گرم،در مقابل ۰.۱۳٪ با دارونما همراه بود(P<0.005).FPG و PPG به ترتیب ۲۵ تا ۳۸ میلی گرم بر دسی لیتر و ۳۴ تا ۵۳ میلی گرم بر دسی لیتر کاهش یافت. وزن بدن نیز در هر گروه از HCQ کاهش یافت. هیپوگلیسمی تنها با ۳۰۰(۱.۲ درصد)و ۴۰۰(۱.۲ درصد)از گروه HCQ گزارش شد.
مشاهده شد بیمارانی که از اختلال گوارشی خفیف با HCQ شکایت داشتند، اثربخشی گلیسمی ۴۰۰ میلی‌گرم با ۲۰۰ میلی‌گرم BD با کاهش قابل‌توجهی علائم حفظ شد. هیدروکسی کلروکین اضافه شده به سولفونیل اوره و متفورمین، کنترل قند خون را به طور قابل توجهی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم بهبود می بخشد.

  • برای دانلود مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.دانلود PDF

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد و هرگونه کپی برداری ممنوع می باشد.